Een logo wordt bepaald op basis van de uitstraling die een organisatie naar buiten wil brengen. Wat willen ze uitstralen? Hoe willen ze overkomen? Wat is de boodschap?
Stap 1
De eerste stap is haar beeldmerk overtrekken. Andrea heeft deze namelijk niet digitaal. Na het overtrekken kijk ik welke typografie past. Het beeldmerk gebruik ik als leidraad, om zo een eenheid te krijgen. Anders krijg je straks een logo met allemaal verschillende vormen en stijlen. Ik zoek dus een lettertype die het beste overeenkomt met het beeldmerk. Dit lettertype ga ik gebruiken voor ‘Andrea de Jongh’ en ‘Goudsmid’.
Stap 2
Nu moet ik nog een lettertype hebben voor ‘De Goldsmeederije’. Ik krijg bij het smeden van sieraden een beeld van sierlijk. Dit klinkt heel logisch, maar je kunt natuurlijk ook een moderne strakke uitstraling willen als goudsmid. Ik ken Andrea een beetje en het woord sierlijk past bij haar en haar ambacht. Dus ik ben op zoek naar een lettertype die niet teveel krullen heeft en toch ook een beetje strak is. Uiteindelijk moet het beeldmerk er ook bijpassen.
Stap 3
We zijn al een heel eind. Het merk is overgetrokken en ik heb 2 lettertypes gevonden. Nu de positie bepalen van de naam en het beeldmerk. En, niet geheel onbelangrijk, welke kleuren nemen we mee in het logo? Het ligt voor de hand om een gouden kleur te gebruiken. Een tweede kleur zou bruin kunnen zijn om toch een strakke, maar toch chique uitstraling te krijgen. Voordat ik tot het definitieve logo kom heb ik een logo gemaakt met mintgroen met bruin en goudgeel met bruin. De kleurencombinatie goudgeel met bruin heeft gewonnen. Het past beter en het geeft een warmere uitstraling. Het uiteindelijke resultaat kun je hier zien.
Let op het kleine detail.