Selecteer een pagina
Overal om je heen zie je logo’s. Groot, klein, meerkleurig of eenkleurig. Met sierletters of strakke letters. Een beeldmerk en/of een slogan. De een spreekt je meer aan dan de ander. Maar wist je dat er een verhaal achter een logo zit? Er wordt niet gewoon even een naam op papier gezet in een mooi lettertype en de favoriete kleur van iemand.
Een logo wordt bepaald op basis van de uitstraling die een organisatie naar buiten wil brengen. Wat willen ze uitstralen? Hoe willen ze overkomen? Wat is de boodschap?
Op basis hiervan wordt gekeken naar de typografie, kleurstelling, een eventueel beeldmerk.

 

Ik neem je mee aan de hand op weg naar het ontstaan van een logo op mijn manier. Elke vormgever heeft zijn eigen werkwijze. Ik laat die van mij zien aan de hand van het logo van de Kamperse goudsmid, Andrea de Jongh. Als smid ben je verplicht een merk te hebben die je graveert in je gesmeden werk. Zo ook een goudsmid. Graag wil ze op basis van haar merk een logo hebben die bij haar past en haar ambacht uitstraalt. Over kleur en typografie hebben we het niet gehad, daar ben ik vrij in. Haar eigen bedrijf noemt ze ‘De Goldsmeederije’. Dit is Kampers (dialect) voor goudsmid.

 

Stap 1

Andrea | beeldmerkDe eerste stap is haar beeldmerk overtrekken. Andrea heeft deze namelijk niet digitaal. Na het overtrekken kijk ik welke typografie past. Het beeldmerk gebruik ik als leidraad, om zo een eenheid te krijgen. Anders krijg je straks een logo met allemaal verschillende vormen en stijlen. Ik zoek dus een lettertype die het beste overeenkomt met het beeldmerk. Dit lettertype ga ik gebruiken voor ‘Andrea de Jongh’  en ‘Goudsmid’.

Stap 2

blog logoverhaal afb 2Nu moet ik nog een lettertype hebben voor ‘De Goldsmeederije’. Ik krijg bij het smeden van sieraden een beeld van sierlijk. Dit klinkt heel logisch, maar je kunt natuurlijk ook een moderne strakke uitstraling willen als goudsmid. Ik ken Andrea een beetje en het woord sierlijk past bij haar en haar ambacht. Dus ik ben op zoek naar een lettertype die niet teveel krullen heeft en toch ook een beetje strak is. Uiteindelijk moet het beeldmerk er ook bijpassen.

Stap 3

blog logoverhaal afb 3We zijn al een heel eind. Het merk is overgetrokken en ik heb 2 lettertypes gevonden. Nu de positie bepalen van de naam en het beeldmerk. En, niet geheel onbelangrijk, welke kleuren nemen we mee in het logo? Het ligt voor de hand om een gouden kleur te gebruiken. Een tweede kleur zou bruin kunnen zijn om toch een strakke, maar toch chique uitstraling te krijgen. Voordat ik tot het definitieve logo kom heb ik een logo gemaakt met mintgroen met bruin en goudgeel met bruin. De kleurencombinatie goudgeel met bruin heeft gewonnen.  Het past beter en het geeft een warmere uitstraling. Het uiteindelijke resultaat kun je hier zien.
Let op het kleine detail.

 

Dit was mijn eerste blog.  Het is altijd spannend hoe een eerste blog overkomt. Hopelijk heb je er van genoten. Tips, op- en/of aanmerkingen zijn altijd welkom. Heb je een item voor een blog waar je meer over wilt weten op mijn vakgebied? Deel het met mij en ik neem je aan de hand.