Selecteer een pagina

Herken je dat? Je wilt graag een nieuwsbrief beginnen, maar eigenlijk heb je geen idee wat je moet communiceren. Voor de ene onderneming is het makkelijker, dan voor de andere. Als je een beautysalon hebt, kun je klanten informeren over aanbiedingen, nieuwe producten en behandelingen of evenementen. Maar ja wat kan ik als grafisch vormgever nu communiceren? Wat vinden mijn klanten nu interessant om te lezen over mij en mijn onderneming?

Begin bij het einde
Port-_-CCK-nieuwsbrief
Het is wellicht niet de juiste volgorde, maar ik ben eerst gaan zoeken naar een emailtemplate die ik kan pimpen. Wellicht doe ik ideeën op tijdens het zoeken. Na veel speurwerk ben ik diverse exemplaren tegengekomen waaruit ik een keuze moest maken. Je gaat dan kijken naar onder anderen de indeling en functionaliteiten. Wat zou ik er zelf nog aan kunnen ‘knutselen’ om het naar mijn smaak te maken. En dan komt toch het punt met welke info ga ik het dan vullen? Het handigst is vaste rubrieken te maken. Maar ja, wat dan. Zou ik dan toch overeenkomsten hebben met een nieuwsbrief van een beautysalon? Aanbiedingen. Ja die kan ik ook maken natuurlijk. Nieuwe producten. Ja, ik kan mijn ontwerpveld ook verbreden. Evenementen. Het organiseren van workshops doe ik (nog) niet. Dus deze rubriek laten we maar achterwege. Terwijl ik dit aan het ‘schrijven’ ben, kom ik wel op een aantal ideeën om een nieuwsbrief te vullen. Aan de slag dus maar. Hoe het eruit komt te zien en wat erin komt blijft een verrassing. Als het zover is, komt eerst het inschrijfmoment. Dus houdt social media in de gaten.

En doel?
Ook niet geheel onbelangrijk is: Wat is het doel om een nieuwsbrief te sturen naar klanten?  Je hoeft natuurlijk niet altijd een verkoopgerichte brief uit te doen. Het is ook leuk om tips te geven of nieuwtjes over je bedrijf of producten. Misschien kun je elke keer een thema geven aan je email en daar je rubrieken op aanpassen. Uhm, ik moet nog wel een keuze maken voor een template. Maar de invulling is er al. Snel aan de slag.

Wil je ook een nieuwsbrief uitbrengen en je komt er niet uit? Mail of bel mij gerust, zodat we tijdens een bakje koffie kunnen brainstormen over de vormgeving en invulling. De werkwijze die ik voor mijzelf heb gebruikt, gaat natuurlijk niet op voor de klant. Een klant weet meestal wat hij/zij wil en anders denk ik graag met je mee. Hier vindt je het resultaat van 1 klant.